Véleményünk


Tagjaink véleményét hamarosan feltöltjük!

Észrevételeim, benyomásaim a városunk 2014. évi költségvetési koncepciójához


A képviselői munka során gyakran éri meglepetés az embert, de mindig azon lepődöm meg a legjobban, ha a politikai kommunikációt a szakmai stáb is alátámasztja, indokolatlanul.

Az elmúlt téli időszakban szinte mindenkit érintett az utak állapota, sok mérgelődést okozva a közlekedőknek. Ennek magyarázatául mind a város polgármestere, mind az illetékes főosztályvezetője kinyilatkozta, miszerint „különleges” tél volt, amely ellen védekezni nem lehet.
A magyarázatot elfogadtuk, hiszen szakember mondta.

A városunk közgyűlése 2013. áprilisában tárgyalta a 2014. évi költségvetési koncepcióját. Ismerve a jelenlegi gazdasági helyzetet, a költségvetés tervezhetetlenségeit, ez már önmagában is nevetséges. A szakapparátus előadta, miszerint ez egy jogalkotási tévedés, amelynek korrigálására már beadtak egy törvényjavaslatot, így ténylegesen 2013. novemberében kell ilyen koncepciót alkotni. Még annyit érdemes ehhez tudni, hogy a rezsicsökkentés miatt a vagyonkezelő gazdasági társaságainak sem sikerült 2013. évre üzleti tervet készíteni. Tehát, ez az intézményesült káosz, amelyet szóvá tettem bizottsági ülésen, de a szakapparátus a jogalkotási hiba mellett kiemelte, hogy milyen hasznos a tervezés már ebben az időszakban. Ezzel nem is lehet vitatkozni, legfeljebb csak az a kérdés vetődik fel, hogy jogalkotási hiba nélkül erre miért nem jöttek rá erre a korszakalkotó ötletre az elmúlt 5-10 évben.

De az utak állapotának szakmai magyarázatára visszatérve, mellékelten csatolom az erre a tárgyra vonatkozó kimutatásokat. Ebből még számomra, mint „laikus”közlekedő számára is egyértelműen kitűnik, hogy 2008-tól kezdődően folyamatosan és jelentős mértékben csökkentette a város, az utak karbantartására fordítható előirányzatot. 2008-ban 508.731.000. –Ft összeg volt, amely 2013-ban reálértéken 297.255.000.-Ft, míg nominálértéken 328.482.000.-Ft-ra csökkent. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az útfelület és a gépjárművek száma is folyamatosan növekedett, akkor már nem is meglepő a kátyúk ilyen mértékű megjelenése.

Szerintem, a folyamatosan csökkenő anyagi fedezet miatt elmaradt felújítások és ennek pótlására szolgáló kátyúzás ehhez az állapothoz vezetett, amelyből számomra két következtetés adódik.
Először is, a jelenlegi előirányzatot tekintve, a következő tél is „útszaggató” lesz.
Másodszor, meddig terjed a szakmai felelősségvállalás, hol van az a határ, amelyet nem szabad átlépni a szakmai jó hírnév megtartása érdekében…


Dr. Gondola Zsolt Zoárd
Önkormányzati képviselő
Civil Fórum Debrecen Egyesület Elnöke